Opanowanie języka włoskiego to proces, który wymaga czasu i zaangażowania. Jednym ze sposobów na określenie poziomu znajomości języka jest podział na szacowane poziomy CEFR (Wspólny Europejski System Języków). System ten obejmuje sześć poziomów, od A1 do C2, które określają stopień zaawansowania w języku włoskim. Jednak, poza znajomością słownictwa i gramatyki, na każdym poziomie istnieją określone czasy i tryby, których znajomość jest wymagana. Poniżej przedstawimy, jakie czasy i tryby trzeba znać na każdym poziomie.
Poziom A1
Na poziomie A1 uczymy się podstawowych zasad gramatyki i słownictwa języka włoskiego. W tym poziomie skupiamy się głównie na prostych strukturach zdaniowych i słownictwie, które pozwala na komunikowanie się w prostych sytuacjach, takich jak pytanie o drogę czy zakupy. W ramach czasów należy znać czas teraźniejszy (presente), a także tryb rozkazujący (imperativo).
Poziom A2
Na poziomie A2 uczymy się już bardziej skomplikowanych struktur językowych, co pozwala na swobodniejszą komunikację. W ramach czasów należy poznać czasy przeszłe: imperfetto, passato prossimo, trapassato prossimo. Na tym poziomie wprowadzamy także tryb warunkowy (condizionale) i tryb przypuszczający (congiuntivo).
Poziom B1
Na poziomie B1 uczymy się coraz bardziej skomplikowanych struktur językowych i słownictwa, które pozwala na swobodną komunikację w różnorodnych sytuacjach, takich jak praca, nauka czy podróże. Na tym poziomie wprowadzamy również czasy przyszłe: futuro semplice, futuro anteriore. W ramach trybów na tym poziomie wprowadzamy tryb przypuszczający w zdaniach podrzędnych (congiuntivo nei periodi ipotetici).
Poziom B2
Na poziomie B2 uczymy się już zaawansowanych struktur gramatycznych i słownictwa, co pozwala na swobodną i precyzyjną komunikację. W ramach czasów wprowadzamy kolejne czasy przeszłe: trapassato remoto, passato remoto. W trybach wprowadzamy tryb przypuszczający (congiuntivo) w zdaniach złożonych.
Poziom C1
Osoba na poziomie C1 jest w stanie swobodnie i płynnie porozumiewać się w każdej sytuacji w języku włoskim, bez potrzeby szukania słów czy powolnego formułowania zdań. Posługuje się różnorodnym i bogatym słownictwem, a także potrafi precyzyjnie wyrażać swoje myśli i uczucia. Jest w stanie zrozumieć niuanse w języku włoskim, takie jak ironia czy sarkazm, a także potrafi wykorzystać je w swojej komunikacji. Na poziomie C1 osoba potrafi również pisać złożone teksty, takie jak eseje czy artykuły, używając różnorodnych struktur gramatycznych, w tym trybu przypuszczającego, bezokolicznika i imiesłowów.
Poziom C2
C2 to najwyższy poziom znajomości języka włoskiego, który oznacza, że osoba potrafi operować językiem na poziomie zbliżonym do osoby rodzimej. Na poziomie C2 nie ma już bariery językowej i osoba potrafi swobodnie porozumiewać się w każdej sytuacji, a także wytwarzać teksty w języku włoskim, które są bogate w idiomatyzmy i skomplikowane struktury gramatyczne.
Wymagania językowe na poziomie C2 to umiejętność posługiwania się wszystkimi czasami i trybami języka włoskiego, w tym czasami złożonymi i przeszłymi, jak również zdolność do swobodnego stosowania liczebników, przymiotników i przysłówków.
Na tym poziomie wymagana jest również znajomość różnorodnych zwrotów i wyrażeń idiomatycznych, które pozwalają na urozmaicenie i uatrakcyjnienie języka. Wraz z nabytą znajomością języka, poziom C2 wymaga od osoby ciągłego poszerzania swojej wiedzy na temat kultury i obyczajów włoskich, co pozwala na jeszcze lepsze zrozumienie i komunikację w języku włoskim.
Podsumowując, poziom C2 to poziom mistrza języka włoskiego, który jest w stanie swobodnie i płynnie porozumiewać się w każdej sytuacji oraz pisać skomplikowane teksty w języku włoskim. Osoba o tym poziomie znajomości języka włoskiego może być uznawana za eksperta w języku włoskim i posiadać szeroką wiedzę na temat kultury włoskiej.
Warto zauważyć, że poziomy znajomości języka włoskiego to jedynie przybliżona klasyfikacja, a indywidualne umiejętności mogą się różnić w zależności od osoby. Jednakże, znajomość tych poziomów może pomóc w określeniu swojego poziomu językowego oraz w planowaniu dalszej nauki i doskonaleniu umiejętności językowych.
Komentarze